2022-1-2_09
Екологічна освіта англійською мовою у вищій школі
Тамара ДУДАР доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри екології, Національний авіаційний університет, м. Київ
Тетяна САЄНКО доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри екології, Національний авіаційний університет, м. Київ
Маргарита РАДОМСЬКА кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри екології, Національний авіаційний університет, м. Київ
Адріан ЯВНЮК кандидат біологічних наук, доцент, доцент кафедри екології, Національний авіаційний університет, м. Київ
УДК 373.5.091.27:741
DOI 10.31392/NPU-VOU.2022.1–2(84–85).09
Завантажити
(повний текст статті буде доступний через рік після випуску друкованого видання)
Ключові слова: вища освіта, екологічна освіта, освіта англійською мовою, екологічна безпека, сталий, збалансований розвиток, ноосферна парадигма освіти.
Анотація:
Узагальнено науково-педагогічний досвід кафедри екології НАУ (Національного авіаційного університету), яка об’єднала фахівців різних галузей для пошуку сучасних підходів у викладанні екологічних дисциплін у вищій школі для сталого, збалансованого, екобезпечного розвитку суспільства. Завданнями дослідження є обґрунтування потреби ноосферного наукового світогляду викладачів і студентів та врахування двадцятирічного досвіду роботи колективу, визначення шляхів її подальшого вдосконалення в умовах цифровізації освітнього процесу й дистанційного навчання. Практична цінність дослідження полягає у можливості застосування отриманих авторами результатів щодо: моделювання екологічної підготовки фахівців у вітчизняній системі вищої освіти; широкого застосування досвіду викладачів кафедри в умовах сучасних викликів; розробки навчальних планів, програм, навчальних і методичних посібників для поширення знань про цілісність світу, екологічну етику, мислення, світогляд, свідомість, культуру загалом; необхідності розбудови природоузгодженого, екологічно безпечного, гармонійного суспільства.
Актуальність екологічної освіти англійською мовою зумовлена викликами сучасності, у контексті яких робоча мова розглядається як спільний правовий інструментарій для вирішення нагальних проблем довкілля, що не мають адміністративних кордонів. Розвиток ноосферного світогляду сприяє ідеї глобалізації освіти, процесу взаємодії національних систем навчання, універсалізації стандартів, характеристик і параметрів глобальної системи освіти. Це довгий і складний шлях, що вимагає розширення комунікацій, у тому числі програм обміну студентами, викладачами та науковцями й необхідність знання фахової англійської мови. Наш більш ніж двадцятирічний досвід підготовки фахівців-екологів англійською мовою демонструє важливість використання першоджерел мовою оригіналу для вирішення нагальних екологічних проблем, а це переважно англомовна інформація.
Посилання
1. Вернадський, В. І. (1997). Наукова думка як планетарне явище. Київ: Наукова думка. 270 с.
2. Дудар, Т. В., Фролов, В. Ф., Савицький, В. Д. (2019). Екологічна освіта: природничі науки в контексті сучасних тенденцій розвитку // IV Всеукр. наук.-метод. конф. «Сучасні аспекти забезпечення екологічної складової підготовки фахівців» (Харків, ХНАДУ, 24 жовтня 2019 р.). С. 47–50.
3. Саєнко, Т. В. Освіта екобезпечного інформаційного суспільства: проблеми і перспективи: монографія. Київ: Освіта України, 2008. 280 с.
4. Саєнко, Т. В. Екологічна освіта – основа екобезпеки та сталого розвитку // Вища освіта України. 2020. № 2 (77). С. 30–36.
5. Саєнко, Т. В. Енергоінформаційний потенціал особистості у контексті ноосферогенезу // Вища освіта України. 2020. № 3 (78). С. 33–40.
6. Саєнко, Т. В. Ноосферний розвиток особистості в умовах перехідного періоду // Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. Київ: НАУ, 2020. Вип. 1 (16). С. 123–130.
7. Саєнко, Т., Осипенко О. Поглиблення екологічної компетентності в структурі професійної підготовки майбутніх архітекторів у закладах вищої освіти // Вища освіта України. 2021. № 2 (81). С. 77–83.
8. Бугаев, А. Ф. Кодекс новой цивилизации: основы экологической безопасности. Київ: Вид-во «СПД Павленко», 2020. 624 с.