2022-1-2_10

 

Принципи модернізації мовних стратегій: виклики глобалізації

 

Інна ДОРОШЕНКО аспірант кафедри соціальної філософії, філософії освіти та освітньої політики Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-9884-8517

 

УДК 37.014.542:81-13
DOI 10.31392/NPU-VOU.2022.1–2(84–85).10


Завантажити
(повний текст статті буде доступний через рік після випуску друкованого видання)

 

Ключові слова: модернізація освіти, мовні стратегії, глобалізація, інформаційна революція, полікультурність, комунікаційний процес.


Анотація:
Однією з головних потреб сучасного глобалізованого світу є потреба інтенсивного спілкування. Задоволення цієї потреби, своєю чергою, формує виклики до мовної підготовки суб’єктів комунікаційного процесу. Вільне володіння однією зі світових мов – англійською, німецькою, французькою тощо – постає необхідною умовою, поза якою комунікаційний процес значно ускладнюється. Спілкування за допомогою словника чи перекладача має низку недоліків, головним з яких є адекватність/неадекватність розуміння співбесідника, осягнення предметного смислу комунікації. Перед нинішньою мовною освітою стоїть завдання пошуку та впровадження адекватної відповіді на виклики глобалізованого світу.
Зазначається, що виклики глобалізації – інтенсифікація міжнародного спілкування людей, міжкультурні наукові, освітні та релігійні обміни визначають принципово нову роль мовної освіти в сучасному інформаційному світі, націлену передусім на задоволення потреби особистості в швидкій адаптації до умов полікультурного світу, який весь час змінюється, а також реалізації інших потреб життєдіяльності людини в полікультурній і мультилінгвальній спільноті людей. Крім того, мовна освіта формує свідомість особистості та її здатність бути соціально мобільною в суспільстві, сприяє діалогу культур у світі та розв’язанню різноманітних проблем. В епоху інформаційної революції володіння мовою забезпечує високу комунікативну функціональність людини, а мовні стратегії мають бути спрямовані не лише на оволодіння основними видами мовленнєвої діяльності, а й на формування міжкультурної компетентності потенційних суб’єктів мовлення в сучасному багатомовному й багатокультурному світі.


Посилання
1. Ашиток Н. Мовна соціалізація дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах інформаційного суспільства // Молодь і ринок. 2014. № 4 (111). С. 17–21.
2. Баглай О. І. Концептуальні підходи до формування готовності майбутніх фахівців міжнародного туризму до міжкультурного спілкування // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2013. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_1_3
3. Білецька І. О. Полікультурні тенденції сучасної вітчизняної іншомовної освіти // Педагогчний альманах. 2014. Вип. 21. C. 43–50.
4. Дракер П. Следующая информационная революция // Офис. 2000. № 9–10. С. 20–26.
5. Красовська Ю. О. Інтернаціоналізація вищої освіти в умовах глобалізації світового освітнього простору // Вісник Академії митної служби України. Серія: Економіка. 2011. № 2. С. 102–109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vamsue_2011_2(46)__13.
6. Малиновська О. А. Міграційна політика Європейського союзу: виклики та уроки для України. Київ: НІСД, 2014. 48 с.
7. Пасинкова І. В. Система підготовки бакалаврів гуманітарних наук з іноземної мови в університетах США: дис. … канд. Пед. Наук. Київ, 2005. 193 с.
8. Першукова О. Багатомовна освіта – пріоритетний напрямок розвитку // Порівняльно-педагогічні студії. 2010. № 3–4. С. 38–47.
9. Подолянська Н. О. Основні тенденції розвитку мовної освіти в університетах США // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 10 (44). С. 182–191.
10. Ракитов А. Философия компьютерной революции. Москва: Политиздат, 1991. 287 с.
11. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф. С. Бацевич. Київ: Довіра, 2007. 208 с
12. Тадєєва М. І., Павлович Ю. П. Трансформація цілей сучасної іншомовної освіти школярів колишніх постсоціалістичних європейських країн у світлі вимог загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2013. Вип. 3 (56). С. 169–176.
13. Тарабанова Я. В. Мовлєнева соціалізація учнів на уроках української мови // Таврійський вісник освіти. 2016. № 2 (54). С. 153–160.
14. Тоффлер Е. Нова парадигма влади. Знання, багатство, сила: [пер. З англ.]. Київ: АКТФ, 2003.
15. Хоменко О. Аналіз мовної політики Європейського Союзу в контексті іншомовної підгтовки безнес-студентів в умовах глобалізації // Збірник наукових праць. 2014. Ч. 1. С. 395–401.
16. Яковлева О. Онтологічні, соціокультурні та історичні підвалини багатомовності в системі вищої освіти в Україні та у світі та їхні контексти // Науковий вісник Чернівецького університету: зб. Наук. Праць. Філософія. 2012. Вип. 638–639. С. 2212–218.

   
© ALLROUNDER